Undervisa via desktopkonferens

Skillnaden mellan videokonferens och desktopkonferens, är att vid desktopkonferens används ett tilläggsprogram till Din webbläsare (Internet Explorer, Chrome, Firefox). Du hör och ser de andra deltagarna och för att delta behövs dator, webbkamera (om du vill synas på bild) och tillräckligt snabb internetförbindelse (helst via nätverkskabel. Desktopkonferens används fr.a. till konferenser där individer sitter på olika platser till skillnad från videokonferens, som kräver en speciell utrustning och som oftast används för en eller flera grupper.

Det finns olika program som kan användas; t.ex. Skype, Google Hangout, Adobe Connect. Skype och Google Hangout är gratis, men Adobe Connect kostar pengar.

Förutom att höra och se deltagarna, brukar det finnas andra funktioner som t.ex. delad whiteboard, möjligheter att dela dokument och att visa t.ex. en PowerPoint. Vilka funktioner som finns, varierar lite mellan programmen och program som kostar erbjuder fler funktioner och möjligheter till flera deltagare.